Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President

 

Most na Tarze (Czarnogóra 2013)

Wracając z Dubrovnika do Prisztiny przemierzaliśmy przez Czarnogórę. I nagle znaleźliśmy się obok mostu na Tarze.Jest wyjątkowym dziełem współczesnej architektury, symbolem i niezastapioną panoramą kanionu rzeki Tary. Betonowy most łukowy zaprojektował jeden z najlepszych specjalistów budownictwa Królestwa Jugosławii, inż Mijat S. Trojanović. Most zbudowany został w latach 1938-40. W momencie oddania do użytku był największym drogowym mostem ze wzmocnionego betonu w Europie oraz jedną z kilku największych i najpiękniejszych budowli tego typu na świecie. Swoją potężną pięciołukową konstrukcją wznosi się 150 metrów nad głębokim kanionem. Główny łuk ma rozpiętość 116 metrów. Łączy wsie Budečevicę i Trešnjicę.

W 1942 roku w czasie II wojny światowej w celu powstrzymania jednostek nieprzyjaciela jeden z łuków został zburzony przez partyzantów. Rozkaz wysadzenia mostu wykonał inżynier budownictwa Lazar Jauković, który uczestniczył w jego budowie. Zniszczona została wówczas konstrukcja ostatniego, małego łuku o długości 44 metrów, zaś pozostałe części mostu pozostałe nieuszkodzone. Jaukovicia złapali Włosi i rozstrzelali na pozostałościach mostu. Ludność tych ziem, na pamiątkę jego bohaterskiego czynu, wzniosła pomnik w pobliżu mostu, gdzie Jauković również został pochowany. Po wojnie budowla została naprawiona i oficjalnie otwarta dla ruchu we wrześniu 1946 roku. A historia zburzenia mostu stała się wątkiem filmu "Komandosi z Navarony".

Widok na dolinę.
Z bocznej perspektywy
A w dole wije się Tara.
Na moście
Pomnik przy Moście znajduje się też inny monument
Tablica poświecona inż Mijatowi S
Tablica ku czci Lazara Jaukovića,
Most

Moje podróże

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20